Deel dit bericht

“De komst van Kerngezond heeft al geleid tot positieve veranderingen. Vooral het contact tussen ons als apothekers met de andere betrokken professionals van de huisartsenpraktijken, thuiszorgorganisaties of het Adrz, is toegenomen en veel sterker geworden. Dat komt omdat we nu veel beter van elkaar weten wat we doen. En omdat we elkaars mogelijkheden en uitdagingen kennen.

We zijn op het punt gekomen dat we meer toekomstgericht kunnen handelen. Binnen Kerngezond vinden we elkaar en pakken we projecten op die de kwaliteit van zorg moet blijven garanderen, ondanks het tekort aan zorgpersoneel. Denk hierbij aan het verbeteren van bestaande processen. Een voorbeeld is de inzet van automatisering voor het verstrekken van medicatie. Een thuiszorgmedewerker stapt hiervoor nu op de fiets, gaat naar de patiënt en fietst weer terug. Reken alles bij elkaar een kwartier voor dit bezoekje. Terwijl een al bestaand automaatje op de keukentafel dit ook kan doen: het herinnert de patiënt op de juiste tijd aan de medicatie en doseert deze dan ook. Dat levert de thuishulp een kwartier op om een andere patiënt te kunnen wassen bijvoorbeeld.

Een ander voorbeeld is de herhaalservice. Dat kon efficiënter zag ik. Samen met huisartsenpraktijk de Getijden is dit proces versneld en nu minder arbeidsintensief.

Kerngezond heeft gezorgd voor wederzijds vertrouwen tussen de verschillende zorgverleners. En meer begrip voor elkaars positie. Langzaam merken we de effecten in ons werk binnen de apotheek. Wat mij betreft streven we naar standaardisatie van processen binnen de hele gemeente Vlissingen.”